3 belangrijke redenen om duurzame kleding belangrijk te vinden

Webmasterpoint

Het fast fashion fenomeen kan je elke 6 maanden nieuwe kleren geven en tegen een fractie van de kosten!

Nou, ja dat is waar, maar dat is het probleem.

Beter voor werknemers
Als je een jurk koopt voor €100, hoeveel denk je dat daarvan naar de arme vrouw gaat die hem in Bangladesh heeft gemaakt?

Het is minder dan je denkt.

De mode-industrie maakt elk jaar miljardenwinsten, maar de 60 miljoen werknemers die er werken (van wie meer dan 90% vrouwen) leven in armoede.

Duurzame kleding geeft deze arbeiders rechten, waaronder een fatsoenlijk loon, veiligere werkomstandigheden en minder risico op geweld.

Beter voor het milieu
We hebben het al gehad over de schade die de textielindustrie toebrengt aan het milieu, met een aandeel van ongeveer 10% in de wereldwijde CO2-uitstoot.

Om die 10% in context te plaatsen, dat is meer dan alle internationale vluchten en zeevaart samen.

De middenklasse in de wereld is de afgelopen 20 jaar aanzienlijk gegroeid, en dit heeft ertoe geleid dat de kledingproductie meer dan verdubbeld is tot meer dan 100 miljard kledingstukken per jaar.

Een verbazingwekkende 85% daarvan belandt op de vuilnisbelt – om de eenvoudige reden dat ze goedkoop zijn gemaakt en gemakkelijk kunnen worden weggegooid.

Duurzame mode creëert kleding die langer meegaat en van een hogere kwaliteit is, wat betekent dat ze in het begin weliswaar duurder zijn, maar jarenlang in uw garderobe zullen blijven.

En zelfs als ze aan het eind van hun leven zijn, kunnen ze, omdat ze van recyclebaar materiaal zijn gemaakt, opnieuw worden gebruikt om een ander product voor toekomstige generaties te maken.

Beter voor de toekomst
Een of twee mensen die investeren in duurzame mode zullen de wereld niet veranderen, en daarom moet iedereen meedoen.

Er is een verandering in de tijdgeest nodig, die op dit moment lijkt plaats te vinden nu de jongere generatie uitgroeit tot actieve consumenten.

Maar zo lang kunnen we niet wachten – de mensen moeten nu ethisch gaan kopen.

Veel grote merken nemen het voortouw op het gebied van duurzaamheid, maar zolang de meerderheid van de consumenten niet de daad bij het woord voegt, zal winst altijd de doorslag geven.

Duurzame mode is een bewuste keuze die moet worden gemaakt door individuen, niet door bedrijven.