De SIP trunk

Veel Nederlandse organisaties moeten overstappen naar VoIP bellen, sinds de ISDN lijnen gaan verdwijnen, waar de SIP trunk één mogelijkheid van is. Maar, wat is de SIP trunk eigenlijk? Hoe werkt het precies? Wat zijn de voordelen ervan, vergeleken met andere methodes van VoIP bellen? Allemaal redelijke vragen, die wij hier zullen beantwoorden.

Wat is SIP trunk

SIP trunk is dus een manier om VoIP te kunnen bellen, maar dat wisten jullie al. We zullen er wat dieper op ingaan. Wanneer een organisatie wil overstappen naar VoIP bellen, kan het zijn dat de organisatie graag de bestaande telefooncentrale wil behouden, omdat het minder gedoe kost en alle nummers hetzelfde blijven. Dit kan, door de huidige telefooncentrale aan te sluiten op een SIP trunk van de Nederlandse Provider! Vanaf het moment van aansluiting, wordt er gewoon via VoIP gebeld.

Wat zijn de voordelen?

Er zijn een heleboel voordelen verbonden aan kiezen voor een SIP trunk als manier van VoIP bellen. We gaan ze hier allemaal noemen. Ten eerste wordt er flink bespaart op alle abonnementskosten. Daarnaast wordt er ook bespaard op de gesprekskosten, dat gaat zelfs van 20 tot 70 procent! Een heleboel nieuwe functies worden eenvoudig toegevoegd, zoals vast-mobiel integratie of een koppeling van de telefoon aan de bedrijfssoftware. Bovendien is de SIP trunk gecertificeerd op Skype for Business en nog veel meer andere merken telefooncentrales, wordt er doorgeschakeld bij calamiteiten én ondersteunt het meerdere codecs!

Het alternatief

Er is ook een alternatieve mogelijkheid: hosted VoIP. Dit is de andere mogelijkheid om VoIP te kunnen bellen. Het verschil ligt hem in de telefooncentrale. Bij gebruik van de SIP trunk wordt de huidige telefooncentrale behouden. Bij hosted VoIP is het zo dat er gebeld wordt vanuit een telefooncentrale die in de cloud zit! Natuurlijk betekent dit niet een telefooncentrale die ergens in de wolken zweeft, maar eentje die geen fysieke vorm meer heeft en uitsluitend digitaal is. Dat scheelt o.a. onderhoudskosten, en nog veel meer. Er is geen juiste keuze, alleen een keuze die het beste past bij jouw organisatie.